Clasa a V-a: Limba si literatura romana

Citește fragmentele de mai jos. Rezolvă apoi cerințele, pe o foaie separată.

„În grădina mea, șirete,

Piersicile-s violete,

Iar prunele, și mai și,

S-au făcut portocalii;

Cățărați cu mult dichis,

Strugurii cresc în cais;

Castraveții, cum să spun,

Au pornit să urce-n prun;

Pe-o tulpină de mărar,

Se roșește-un gogoșar; […]

Sub o tufă de urzici,

Ziua doarme-un licurici;

Sub un fir de caprifoi,

Stă și toarce un pisoi;

La umbră de pătrunjel,

Doarme dus și un cățel;

Profitând că nu-s un zbir,

A crescut și-un fir de pir;

Și, văzând că-i slobodă,

Crește-n voie-o lobodă; […]

Iar un dovlecel grăbit

Sare gardul ilicit. […]

Mi-a spus mie o furnică:

Multă libertate strică.

Iar o viespe rea de gură

Mi-a spus că-i harababură.

Dar nu vreau să schimb nimic,

De aceea și eu zic:

Uite că-n grădina mea

Face oricine ce vrea.”

Ana Blandiana, Face oricine ce vrea

  1. Indică numărul de strofe și de versuri din fragmentele date.
  2. Alege litera corespunzătoare răspunsului corect. În grădina din text, cresc următoarele legume:
    • caprifoi, dovlecei, gogoșari, pătrunjei;
    • castraveți, gogoșari, pătrunjei, piersici;
    • castraveți, dovlecei, gogoșari, pătrunjei;
    • dovlecei, gogoșari, pătrunjei, viță-de-vie.
  3. Asociază personajul cu afirmația pe care o face. Personajul
    • Furnica
    • Posesorul grădinii
    • Viespea
    Afirmația făcută
    • E harababură în grădină.
    • În această grădină, face oricine ce vrea.
    • Multă libertate strică.
  4. Precizează în ce anotimp este surprinsă grădina din poezie. Justifică-ți alegerea, într-o comunicare, referindu-te la cel puțin un aspect din text.
  5. Notează, în caiet, pentru fiecare enunț de mai jos, dacă este adevărat sau fals.
    • Grădina este un spațiu imaginar, căci dovlecelul sare gardul ca un om, iar furnica și viespea pot vorbi.
    • Grădina este opera unui creator de artă care vede lumea în mod individual, pentru că piersicile sunt violete, prunele, portocalii, strugurii cresc în cais, castraveții, în prun și gogoșarii, în mărar și pentru că cel care vorbește este „un zbir”, un bărbat, nu o femeie, cum este autoarea.
    • Posesorul grădinii consideră că nu este permis ca fiecare să aibă ideea proprie despre lumea înconjurătoare, deoarece toate grădinile sunt asemănătoare.
  6. Menționează câte un cuvânt cu același sens pentru următorii termeni: cățărați, a spus, harababură.
  7. Extrage din text un substantiv, un adjectiv și un pronume personal.
  8. Precizează predicatele și subiectul din versurile: „Sub un fir de caprifoi,/Stă și toarce un pisoi.”

B.

  1. Selectează din textul dat patru verbe, pe care le notezi pe foaia ta. Folosește-le într-o compunere în care să prezinți o întâmplare desfășurată în grădină, arătând cum te împrietenești cu o viețuitoare din text.În compunerea ta, vei respecta următoarele cerințe:
    • vei folosi cele patru verbe, putând să le schimbi forma;
    • vei prezenta o întâmplare din grădină, arătând cum te împrietenești cu o viețuitoare din text;
    • vei da un titlu potrivit compunerii tale;
    • vei respecta structura unei compuneri: introducere, cuprins și încheiere;
    • vei redacta compunerea în cel puțin zece rânduri;
    • vei scrie corect, respectând exprimarea corectă, punctuația și așezarea textului în pagină.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.